Kategorie
Szukaj
Baza danych opakowań (BDO), czyli śmieci do rejestru - 6 najważniejszych informacji.
Z końcem grudnia 2019 r. mija termin rejestracji w Bazie Danych o Produktach i Opakowaniach oraz Gospodarce Odpadami (w skrócie BDO). Brak rejestracji w BDO może zakończyć się nieprzyjemnymi konsekwencjami finansowymi, dlatego warto sprawdzić, czy obowiązek dotyczy także naszej działalności.
Czym jest BDO?
To komputerowa baza przedsiębiorców wprowadzających na rynek produkty, produkty w opakowaniach, prowadzący sklepy czy inne punkty oferujące jednorazowe torby na zakupy a także (i przede wszystkim) podmioty gospodarujące odpadami.
Z założenia BDO ma umożliwiać śledzenie przemieszczania odpadów i zapobiegać ewentualnym nadużyciom.
Jakie obowiązki związane są z BDO?
Ustawa tworzy obowiązek wpisu do rejestru a także prowadzenie ewidencji odpadów.
Ewidencja ma formę elektroniczną a posiadacz odpadów jest obowiązany ewidencjonować odpady zarówno ilościowo jak i jakościowo.
Do tej pory ewidencja prowadzona była w formie papierowej natomiast od 1 stycznia 2020 r. większość ewidencji ma być prowadzona w formie elektronicznej, poprzez specjalne moduły BDO.
Kto jest zobowiązany do rejestracji w BDO?
Lista podmiotów zobowiązanych jest bardzo długa natomiast zasadniczo są to podmioty, które:
- sklepy spożywcze i inne, które oferują torby na zakupy z tworzywa sztucznego, jeżeli opakowania te są objęte opłatą recyklingową;
- firmy budowlane i remontowe;
- gabinety lekarskie i stomatologiczne;
- producenci wprowadzający na rynek produkty, które są zapakowane;
- podmioty działające w recyklingu, zbierania i przetwarzania odpadów;
- warsztaty samochodowe;
- warsztaty rzemieślnicze;
- importerzy samochodów;
- zbierają zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
- wprowadzają na rynek baterie lub akumulatory.
Kto nie musi rejestrować się w BDO?
Do rejestru nie muszą wpisać się przykładowo:
- podmioty wykorzystujące odpady na potrzeby własne (np. biura, kancelarie);
- podmioty wytwarzające jedynie odpady o charakterze odpadów komunalnych, czyli podobnych do odpadów, które wytwarzają gospodarstwa domowe, m.in. opakowania, meble, makulatura, zużyty sprzęt elektroniczny oraz zużyte tonery drukarskie niezawierające składników niebezpiecznych ORAZ korzystają z systemu odbioru odpadów komunalnych (np. drobne usługi, zakłady fryzjerskie, zakłady kosmetyczne, o ile nie wytwarzają np. odpadów niebezpiecznych, substancji żrących itd.);
- punkty gastronomiczne, jeżeli własne produkty nie pakują w opakowania;
- właściciele nieruchomości, z której zbierane są odpady ściekowe;
- prowadzący działalność inną niż w zakresie gospodarowania odpadami, zużytym sprzętem, bateriami, pojazdami;
- samodzielnie transportują wytworzone przez siebie odpady;
- rolnik wytwarzający odpady gdzie powierzchnia użytków rolnych jest mniejsza niż 75 ha, chyba, że podlegają wpisowi w związku ze spełnieniem innych szczególnych wymogów.
Co grozi za brak wpisu do BDO?
Brak wniosku, nieprawidłowe dane, wykreślenie z rejestru albo złożenie wniosku niezgodnego z prawdą zagrożone jest karą aresztu albo grzywny. Oprócz tego należy wziąć również pod uwagę możliwość nałożenia administracyjnej kary pieniężnej w kwocie 5 000 zł do 1 000 000 zł.
Test weryfikujący drobnym ułatwieniem
Jeśli jednak nadal nie jesteśmy pewni tego, czy powinniśmy prowadzić ewidencję odpadów - na stronie BDO znajduje się test umożliwiający weryfikację naszych obowiązków. Należy jednak pamiętać, że ma on jedynie informacyjny charakter i nie może stanowić wiążącego potwierdzenia obowiązku prowadzenia rejestracji.
_ _
Podstawa prawna:
art. 49 ust. 1, art. 50, art. 51 ust. 2, art. 66 ust. 1, 4 i 5, art. 179, art. 194 ust. 1 pkt 5 i ust. 3, art. 234 ust. 2 ustawy o odpadach;
Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 12 grudnia 2014 r. w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1431)